Poland100BestHotels

17 wrz 20223 min

Gwiazdki Hotelowe. Czego spodziewać się po liczbie gwiazdek w hotelu?

Aktualizacja: kwi 14

System kategoryzacji hoteli ma jedno podstawowe zadanie – ujednolicenie standardów i podział obiektów na grupy spełniające poszczególne wymagania. System gwiazdek odzwierciedla spełniane przez obiekty wymogi i kryteria oraz sprawia, że gość wybierając hotel o określonej liczbie gwiazdek, wie jakich usług i udogodnień może się po nich spodziewać.

Poniżej wymienione kryteria określają standard oraz wyposażenie pokoi, funkcjonowanie gastronomii w hotelu czy dostępność i jakość usług dodatkowych. Warto tutaj wspomnieć, że sieci hotelowe posiadają własne wewnętrzne wymogi dla poszczególnych kategorii hoteli lecz zawsze muszą one być zgodne z wymogami określonymi w przepisach krajowych. Gwiazdki hotelowe są przyznawane tylko na podstawie spełniania tych wymogów co zapewnia możliwość łatwego okreśłenia czego możemy się spodziewać po danym obiekcie.

Ekipa hotelowa

Standardy wyznaczania usług w branży hotelarskiej w Polsce regulowane są przez 2 akty prawne: ustawę o usługach turystycznych oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Ustawa ta zastrzega również nazwę „hotel” dla skategoryzowanych obiektów, które spełniają określone wymogi – posiada minimum dziesięć pokoi, w tym większość jedno- i dwuosobowych, oferuje szeroki zakres usług dodatkowych – i podlegają kontrolom Urzędu Marszałkowskiego. W wyniku kontroli hotel, który nie spełnia wymogów w zakresie wyposażenia, zakresu świadczonych usług lub sprawności sprzętu hotelowego, może stracić swoją kategorię, bądź w przypadku gdy przewyższa określone standardy – zyskać wyższą.

System kategoryzacji Hotelstars Union został opracowany na podstawie dyrektyw Unii Europejskiej i jest powszechnie używany w krajach członkowskich. System składa się z 270 kryteriów i systemu punktowego, które są oparte o badania przeprowadzone wśród gości.

Lista udogodnień

1 gwiazdka:

  • Wszystkie pokoje mają dostęp do prysznica/wanny oraz toalety

  • Codzienne sprzątanie pokoju

  • Wszystkie pokoje z telewizorem i telewizją kablową/satelitarną

  • Dostęp sieci Wi-Fi

  • Stół i krzesło

  • Mydło do rąk i do ciała

  • Zestaw higieny osobistej: szczoteczka i pasta do zębów, zestaw do golenia

  • Ręczniki

  • Obsługa hotelowa

  • Płatność bezgotówkowa

  • Wydłużone śniadanie

  • Oferta napoi z usługą room service albo sklepem hotelowym

  • Możliwość depozytu

Hotel 2 Gwiazdkowy

2 gwiazdki:

  • Bufet śniadaniowy

  • Lampka nocna obok łóżka

  • Płyn do kąpieli lub szampon

  • Ręczniki kąpielowe i do rąk

  • Dwujęzyczna obsługa

  • Zestaw do szycia oraz mycia/polerowania butów

Hotel 3 Gwiazdkowy

3 gwiazdki:

  • Recepcja czynna 10 godzin, obsługa hotelowa dostępna telefonicznie przez 24 godziny

  • Loża przy recepcji oraz obsługa bagażowa

  • Oferta napojów z dostawą pokoju

  • Telefon w pokoju z możliwością wykonywania połączeń wewnętrznych oraz zewnętrznych

  • Dostęp do rozrywek typu audio oraz multimedialnych

  • Suszarka i chusteczki higieniczne

  • Lustro i miejsce do przechowania walizki/bagażu

  • Pralnia i możliwość prasowania

  • Dodatkowa pościel i poduszka

  • System odpowiadania na zażalenia klientów?

  • Dwujęzyczna strona internetowa

Hotel 4 Gwiazdkowy

4 gwiazdki:

  • Recepcja czynna 16 godzin, obsługa hotelowa dostępna 24 godziny

  • Lobby z miejscem do siedzenia i możliwością zamówienia napoi, bar hotelowy, loża

  • Bufet śniadaniowy oraz śniadania z karty dostępne w porze śniadaniowej

  • Minibar oraz 16 godzinny dostęp do napojów w pokoju

  • Wygodny fotel ze stolikiem w pokoju

  • Szlafrok i kapcie

  • Przyrządy kosmetyczne: czepek prysznicowy, obcinacz do paznokci, waciki, lusterko kosmetyczne, przestrzeń do przechowania własnych kosmetyków

  • Dostęp do telewizji międzynarodowej

Hotel 5 Gwiazdkowy

5 gwiazdek:

  • Recepcja czynna 24 godziny, obsługa hotelowa dostępna 24 godziny

  • Obsługa parkingowa

  • Konsjerż

  • Usługi transportowe np. limuzyna

  • Obsługa bagażowa

  • List powitalny oraz upominek dla każdego gościa

  • Minibar i room service dostępny przez 24 godziny na dobę

  • Urządzenie z dostępem do internetu

  • Sejf w pokoju

  • Usługa prasowania ubrań

  • Wieczorna obsługa pokojowa

  • Menu śniadaniowe z możliwością zamówienia do pokoju

Mamy nadzieję, że pomogliśmy Wam zrozumieć różnice między poszczególnymi kategoriami hotelowymi. Jeśli chcecie poznać najlepsze hotele w polsce w wybranych kategoriach, zachęcamy do sprawdzenia naszej listy hoteli oraz ofert pobytowych w zakładce "OFERTY". Dodatkowo zachęcamy do obserwowania Nas na Social Mediach, aby mieć dostęp do najnowszych ofert sezonowych oraz promocyjnych w najlepszych obiektach hotelowych w Polsce.

    42